Astăzi, majoritatea companiilor realizează oportunitățile pe care le au în urma digitalizării serviciilor de resurse umane, dar nu au nicio idee despre greșelile pe care le fac în timp ce adoptă aceste schimbări. Din moment ce digitalizarea nu mai este o opțiune, pentru că cererea de adoptare a tehnologiilor HR crește de la zi le zi, trebuie să discutăm care sunt cele 5 greșeli frecvente cu care se confruntă.
Orice tip de schimbare reprezintă o provocare, cu atât mai mult cu cât digitalizarea serviciilor HR implică oameni, infrastructură, clienți, instrumente și alte procese.
1. Setarea unor obiective sau așteptări nerealiste
Înainte de a începe transformarea digitală, orice companie își stabilește un plan. Acesta cuprinde de obicei obiectivele pentru care adoptă schimbarea, strategia prin care se reușește atingerea obiectivelor, perioada, bugetul și rezultatele. Dacă obiectivele sunt irealizabile, din start procesul de digitalizare nu va avea rezultatele dorite. Pe de altă parte, unele dintre activități necesită un timp mai îndelungat de realizare, iar companiile se ambiționează să seteze termene nerealiste. Efectul transformării digitale va dura întotdeauna luni și uneori chiar ani pentru a vedea rezultatele.
2. Interpretarea greșită a digitalizării
Pentru a înțelege pe deplin și chiar a profita de transformarea digitală, specialiștii HR trebuie să își dea seama în primul rând, cum și de ce există. Potrivit unui studiu realizat de Technology Magazine, 57% dintre companii au interpretat greșit transformarea digitală, presupunând că aceasta înseamnă trecerea la un mediu fără hârtie. Prin urmare, transformarea digitală în domeniul resurselor umane reprezintă procesul de utilizare a tehnologiilor digitale pentru a crea experiențe mai bune ale angajaților. De asemenea, adoptarea noilor tehnologii poate aduce schimbări în modul în care se lucrează și poate schimba ritmul de lucru, activitățile repetitive fiind automatizate.
3. Achiziționarea unui software pentru fiecare nevoie în parte
Eficiența unui software HR presupune printre altele, optimizarea timpului și al costului. În acest caz, utilizarea mai multor software-uri pentru diferite activități poate fi o acțiune copleșitoare atât pentru angajați, cât și pentru manageri. Soluții pentru această provocare există, specialiștii au creat platforme all-in-one pentru resursele umane, care răspund mai multor nevoi. Chiar dacă unele companii ar putea considera că unele servicii nu le sunt de folos, este recomandat să existe un singur spațiu virtual în care datele angajaților sunt gestionate.
4. Adoptarea unor tehnologii incompatibile cu nevoile departamentului HR
Soluțiile software au din ce în ce o arie tot mai largă și sunt pliate pe nevoile companiilor. În această privință, specialiștii HR nu au de ce să se teamă în alegerea unei platforme all-in-one. În schimb, atunci când s-a hotărât automatizarea proceselor HR și compania dorește să achiziționeze un produs software, trebuie să fie alese soft-uri HR în conformitate cu legislația în vigoare din România. Platforma aleasă trebuie să permită configurări complexe sau să fie încă de la început actualizată.
5. Persoanele din companie nu sunt pregătite pentru schimbare
Transformarea digitală are impact asupra tuturor părților interesate din companie, în special asupra angajaților. Aceștia se vor simți intimidați sau nesiguri în momentul în care vor avea loc schimbări majore în modul în care își îndeplinesc îndatoririle. Peste 80% dintre angajați se simt îngrijorați de noile tehnologii și de schimbările din procesele de lucru. Rezistența la schimbare este o latură umană, dar nu înseamnă că nu se poate depăși. În acest moment, devine crucial pentru managementul resurselor umane să le asigure angajaților un mediu propice de a învăța, să organizeze training-uri.
Angajații trebuie încurajați să învețe și instruiți temeinic cu privire la noile tehnologii. Mai mult, persoanelor nefamiliarizate cu aceste tehnologii trebuie să le fie explicate beneficiile transformării pentru ei însuși. În acest mod, vor avea o atitudine abordabilă și pozitivă în raport cu schimbarea. Odată ce un angajat s-a adaptat noului mediu de lucru, va putea învăța cu ușurință să folosească orice tehnologie care este în continuă evoluție.
Concluzii
O inițiativă la fel de complexă ca transformarea digitală nu va fi niciodată o cale ușoară. Și există șanse mari să se ivească și numeroase eșecuri. Cert este că, investiția într-o platformă all-in-one, poate îmbunătății considerabil activitatea pe care o desfășoară o companie.
Departamentul de HR trebuie să aleagă soluția potrivită pentru managementul resursele umane, astfel încât să gestioneze întregul ciclu de colaborare al angajaților. Mai mult, să explice angajaților că tehnologia nu este un obstacol, ci un ajutor pentru a-și realiza munca cu mai multă ușurință.