Un angajat se dovedește a fi mai productiv atunci când nivelul de satisfacție la locul de muncă este mai mare. Pentru orice afacere, existența unui departament care lucrează exclusiv pentru managementul angajaților reprezintă un factor cheie al succesului, indiferent de domeniul de activitate al acesteia.
Departamentul de Management al resurselor umane dintr-o organizație se ocupă de probleme legate de compensare, managementul performanței, dezvoltarea organizației, siguranța angajaților, bunăstarea și beneficiile acestora, motivația angajaților, instruirea și alte sarcini. Dacă este gestionat suficient și eficient, managementul resurselor umane poate contribui foarte mult la cultura muncii, subliniind direcția companiei și îndeplinirea obiectivelor sale. Complexitatea întregului proces și responsabilitatea care îi revine departamentului de resurse umane, au determinat companiile să apeleze la soluții digitale de gestionare a resurselor umane, cum este, de exemplu https://softwarehr.ro/.
Tendințe în materie de management de resurse umane
Pe măsură ce așteptările oamenilor se schimbă, structura organizațională se schimbă odată cu ei. Viteza evoluției organizaționale este în creștere. Pentru a supraviețui mediului extrem de competitiv, companiile caută să fie mai adaptabile, mai rezistente și mai centrate pe client. În acest scenariu, companiile apelează la servicii de outsourcing de la societățile de recrutare pentru a economisi timp, nemaiavând grija tuturor proceselor de resurse umane.
Majoritatea companiilor care înțeleg fenomenul de digitalizare a serviciilor și care țin cont de faptul că tehnologia evoluează cu viteză, își îndreaptă atenția către soluțiile software pentru managementul resurselor umane. Fără nicio îndoială, un software de management poate menține angajații motivați și concentrați pentru a contribui la bunăstarea companiei. Există o mulțime de alternative de software-uri cu funcționalități și costuri variabile. Dată fiind importanța deciziei, software-ul trebuie să răspundă nevoilor companiei și să fie flexibil.
Atribuțiile și importanța managementului resurselor umane
Pentru a asigura succesul afacerii, angajații trebuie tratați cel puțin în același mod în care compania tratează consumatorii. Este una dintre modalitățile sănătoase de a menține o relație de lungă durată. La fel cum echipa de marketing are rolul de a transforma potențialii clienți în consumatori loiali, departamentul de management al resurselor umane își ia angajamentul de a transforma potențialii angajați în membri loiali și dedicați companiei. Există numeroase atribuții pe care managementul resurselor umane al fiecărei organizații trebuie să le îndeplinească. Le vom parcurge pe rând în următoarele paragrafe.
Recrutare productivă
Angajarea este un prim pas important al resurselor umane, recrutorilor le revine sarcina de a căuta și găsi cei mai potriviți candidați pentru posturile vacante ale companiei. Recrutarea personalului este un proces complicat pentru că are un puternic impact asupra întregii organizații. În absența unui management eficient, procesul de recrutare devine provocator și se poate întinde pe o perioadă mai lungă. De asemenea, există posibilitatea de a angaja pe cineva nepotrivit pentru locul de muncă, provocând pierderi.
Managementul bunăstării
Activitatea unei persoane din domeniul resurselor umane nu se oprește după angajarea personalului. Specialiștii trebuie să asigure monitorizarea continuă a bunăstării angajaților, precum și urmărirea câștigului comercial. Prin urmare, o relație sănătoasă este menținută prin crearea unui mediu de lucru plăcut și just, în timp ce sunt respectate necesitățile și drepturile angajaților.
Managementul resurselor umane nu numai că gestionează beneficiile și necesitățile, dar notifică și abuzul sau dezechilibrele de această natură. Acesta se asigură că există un echilibru între bonusurile și atribuțiile angajaților. Pe scurt, managementul resurselor umane îmbunătățește implicarea angajaților într-o organizație prin dezvoltarea de programe care să stimuleze și să mențină ridicat entuziasmul angajaților.
Instruirea angajaților
Ceea ce face ca partea de HR să fie completă și cuprinzătoare este procesul de formare, prin care cei instruiți dobândesc o gamă largă de competențe. Instruirea implică aplicarea unor procese formale pentru împărtășirea cunoștințelor și pentru a-i ajuta pe oameni să dobândească aptitudinile necesare pentru a-și desfășura activitatea în mod satisfăcător. Dacă un angajat rămâne în aceeași poziție pentru o perioadă lungă de timp, fără nicio schimbare calitativă în portofoliul său de lucru, el simte că nu va fi niciodată recunoscut sau apreciat pentru eforturile sau talentele sale. Acest lucru duce adesea la scăderea ratei de implicare. Instruirea la timpul potrivit este legată de necesitățile relevante ale oamenilor. Prin urmare, un management eficient ajută angajații să-și dezvolte abilitățile profesionale prin programe de formare în cadrul perioadei de lucru.
Eficientizarea procesului de onboarding
Responsabilitatea managementului de resurse umane este de a integra angajații în cultura organizațională, de a face acest proces cât mai plăcut. De foarte multe ori, acomodarea unei persoane nou-venite în organizație este lăsată la voia întâmplării. La acest lucru face referire outbording-ul, procesul prin care un nou angajat este primit în organizație, prin care acumulează informațiile, skill-urile și comportamentele necesare pentru a face performanță într-un anumit rol din companie. În studiile anterioare, persoanele aflate în acest stadiu consideră că și-ar putea face treaba mai bine dacă lis-ar oferi o pregătire inițială mai bună.
În acest caz, integrarea se dovedește a fi crucială. Angajații care sunt mulțumiți de primirea în companie, sunt mai confortabili, mai productivi și predispuși să rămână o perioadă mai lungă de timp.
Rezolvarea conflictelor
Profesioniștii din managementul resurselor umane se ocupă de fiecare acțiune cu profesionalism. Ei pot media sau rezolva eficient conflictele dintre angajați sau dintre angajați și management folosind diferite strategii concepute pentru în acest scop. Dacă apar situații în care angajatul întâmpină obstacole juridice sau probleme legate de muncă, dacă există plângeri discriminatorii sau de hărțuire etc., sistemul de management gestionează probleme cu cel mai mare tact.
Conflictele la locul de muncă duc adesea la un nivel de productivitate scăzut. Desigur, ignorarea problemelor nu este o tactică bună pentru că atmosfera tensionată nu va dispărea de la sine, dimpotrivă se va agrava. În astfel de situații, specialiștii în resurse umane trebuie să identifice conflictul, apoi să găsească o abordare bună pentru a calma spiritele și pentru a-i ajuta pe angajați să-și folosească la maximum potențialul pentru care au fost angajați.
Atunci când toate activitățile care țin de managementul resurselor umane se desfășoară eficient, rezultatele sunt vizibile. Productivitatea companiei crește, iar angajații îți înțeleg rolul și importanța în organizație, devenind mai motivați să lucreze pentru a-i asigura succesul. Prin urmare, într-o organizație managementul resurselor umane este vital, deoarece gestionează una dintre cele mai importante resurse – cea umană.