Blog
Ce este actul adițional la contractul de muncă?

Ce este actul adițional la contractul de muncă?

Actul adițional la contractul de muncă este consensul dintre angajat și angajator, prin care aceștia cad de acord asupra modificărilor ulterioare sau a completării contractului de muncă. Prin urmare, actul adițional la contractul de muncă este un document anexat contractului în urma schimbărilor produse în companie. Actul este individual și poate surveni la cererea angajatorului sau deopotrivă, la solicitarea angajatului. Am pregătit acest conținut special pentru a clarifica toate îndoielile cu privire la acest subiect și pentru a afla mai multe informații despre modul de îmbunătățire a managementului contractual. 

Cadru legislativ 

În primul rând, este necesar să se explice ce tip de document este acesta. Modificarea contractului, cunoscută și sub denumirea de act adițional la contractul de muncă, nu este altceva decât o procedură menită să modifice, să completeze sau să corecteze unul sau mai multe clauze ale unui contract care a fost deja încheiat și semnat anterior. 

Conform articolului 17 din Codul Muncii, în cazul în care se dorește modificarea unui element obligatoriu al contractului individual de muncă, este obligatorie încheierea unui act adițional. Actul va fi adiționat contractului de muncă pentru a fi îndeplinite modificările prevăzute și luate de ambele părți – angajat și angajator. 

Prin urmare, actul adițional este instrumentul de o importanță vitală în ceea ce privește documentarea relațiilor și garantarea securității juridice în încheierea de acorduri juridice. 

Este important de subliniat că, odată stabilit, modificarea contractului are la fel de multă valoare ca și contractul inițial, tocmai pentru că este o completare a documentului inițial. Așadar, de la punerea în aplicare a termenului aditiv, ambele vor trebui întotdeauna citite împreună. 

Situațiile în care este necesară semnarea unui act adițional la contractul de muncă sunt multiple, dar important de menționat este momentul încheierii acordului și anume, anterior producerii modificării. Actul adițional este semnat în momentul în care: 

  • Contractul de muncă trebuie prelungit; 
  • Se modifică durata muncii, angajatul va trece de la munca part-time la cea full-time sau i se mai adaugă câteva ore de muncă la cele deja existente; 
  • Au loc majorări salariale definitive sau sporurile salariale sunt modificate; 
  • Angajatul este mutat într-un alt punct de lucru; 
  • Angajatul va ocupa o funcție cu o altă specialitate față de cea pentru care a fost angajat în cadrul companiei; 
  • Salariatul primește bunuri materiale din partea companiei pentru a-și îndeplini atribuțiile (laptop, telefon, mașină de serviciu). 

 
Cum se face o modificare a contractului și care sunt punctele de atenție? 

Utilizarea eficientă a practicii de modificare contractuală necesită o bună gestionare a datelor pe care le dețineți. Asigurați-vă că informațiile companiei sunt întotdeauna organizate, actualizate și accesibile. Pentru a obține un nivel de excelență în gestionarea contractelor companiei și a modificărilor lor respective, este necesar să acordați o atenție deosebită câtorva puncte: 

1. Cunoașteți legile actuale privind modificarea contractului 

Acest prim punct nu este doar foarte important, ci esențial. În momentul în care sunt nerespectate anumite precepte legale la stabilirea termenilor săi aditivi, acest lucru poate nu numai să invalideze instrumentul, ci și să provoace inconveniente atât pentru companie, cât și pentru cealaltă parte. Prin urmare, evaluați întotdeauna cu atenție valabilitatea termenului adăugat la contractul inițial. 

2. Părerea departamentului juridic al companiei este foarte importantă 

A avea o echipă bună de consultanță juridică este un factor esențial în asigurarea faptului că forma și conținutul documentelor companiei respectă termenii legii. Asigurați-vă că sectorul juridic din companie este alcătuit din profesioniști care lucrează bine împreună și care mențin, de asemenea, o bună comunicare cu sectorul de management. Aceasta este  cheia unei activități organizate, sigure și transparente. 

3. Atenție la datele contractuale 

Actele adiționale trebuie să conțină datele complete ale tuturor celor implicați în celebrarea acordurilor juridice. Odată ce oricare dintre aceste informații lipsesc, contractul nu va avea nici o valabilitate în fața legii.  

4. Utilizați un sistem de management eficient  

Nu în ultimul rând, vă recomandăm să investiți într-un sistem de management eficient. Un astfel de instrument este pur și simplu esențial pentru cele mai diverse aspecte ale rutinei de lucru și nu este diferit nici în ceea ce privește gestionarea documentelor. Utilizarea acestei resurse asigură productivitate. Așadar, automatizarea proceselor oferă în primul rând, eficiență și siguranța practicilor.  

Prin respectarea sfaturilor noastre, este sigur că nu veți găsi nici o dificultate în gestionarea modificărilor contractului. Și, pentru a vă face munca și mai ușoară, am creat Software HR, un instrument de management al resurselor umane simplu și intuitiv. Acesta este conceput exclusiv pentru gestionarea proceselor de resurse umane și management.  

Distribuie